YK:n Palestiinalaisalueiden erityisraportoija Francesca Albanesen tuore raportti esittää, kuinka kolmannet valtiot ovat rahoittamalla, aseistamalla ja diplomaattista suojaa luomalla myötävaikuttaneet Israelin toteuttamaan palestiinalaisten kansanmurhaan.
YK:n pääsihteeri toimitti 20.10.2025 YK:n yleiskokoukselle erityisraportoija Francesca Albanesen raportin Gazan kansanmurha: kollektiivinen rikos (Gaza Genocide: A Collective Crime), joka käsittelee ihmisoikeustilannetta Palestiinan miehitetyillä alueilla vuodesta 1967 lähtien. Raportissa todetaan Gazassa meneillään olevan kansanmurhan olevan kollektiivinen rikos. Sitä ylläpitävät vaikutusvaltaiset ”kolmannet valtiot”, jotka ovat mahdollistaneet Israelin pitkäaikaiset ja järjestelmälliset kansainvälisen oikeuden loukkaukset.
Erityisraportoija Francesca Albanesen edellinen, kesällä 2025 julkaistu raportti käsitteli yritysten sidonnaisuuksia Israeliin vuodesta 1967.
Tuoreessa raportissa todetaan, etteivät Israelin laiton miehitys ja nyt kansanmurhaan kärjistynyt väkivalta olisivat voineet jatkua ilman tiettyjen kolmansien valtioiden suoraa osallistumista ja avunantoa. Nämä valtiot, pääasiassa länsimaat, ovat mahdollistaneet, laillistaneet ja normalisoineet Israelin toimintaa. Tämä voidaan jaotella neljään kategoriaan: diplomaattiseen, sotilaalliseen, taloudelliseen ja ”humanitaariseen”.
Kansanmurhan oikeudellinen konteksti ja kolmansien valtioiden vastuut
Kansainvälinen oikeus asettaa kaikille valtioille velvollisuuden estää ja lopettaa kansainvälisten normien loukkaukset. Erityisesti velvollisuuksiin kuuluu Palestiinan kansan itsemääräämisoikeuden ja vapauden kunnioittaminen. Raportin mukaan valtioilla on velvoite lopettaa laittomiksi todetut apartheid ja kansanmurha laillisin keinoin, sekä velvollisuus olla tunnustamatta tilannetta lailliseksi tai olla antamatta apua sen ylläpitämiseen.
Kansainvälinen tuomioistuin (ICJ) on vahvistanut vakavan kansanmurhan riskin Gazassa jo tammikuussa 2024, mikä on lisännyt valtioiden velvollisuutta estää se ja rangaista myötävaikutuksesta. Israelin vuosikymmeniä jatkuneet rikokset ja ICJ:n päätökset vuodesta 2004 lähtien ovat asettaneet kansainvälisen yhteisön tietoisiksi sen velvollisuuksista. Koska Israel on osoittautunut haluttomaksi tai kyvyttömäksi erottamaan toimintaansa Israelin alueella ja miehitetyillä palestiinalaisalueilla, kolmansien valtioiden on oletettava tämä erottamattomuus, mikä vaatii kattavaa boikottia Israelia vastaan.
Suomen rooli kansainvälisessä aseiden toimitusketjussa
Kolmansien valtioiden antama sotilaallinen tuki on mahdollistanut Israelin ylivallan palestiinalaisiin nähden. Yhdysvallat on ollut Israelin ensisijainen taloudellinen ja sotilaallinen tukija sen perustamisesta lähtien ja vastaa kahdesta kolmasosasta Israeliin vuosittain tuoduista aseista. Lokakuun 2023 jälkeen Yhdysvaltojen tuki on kasvanut massiivisesti, sisältäen 26,4 miljardin dollarin puolustuspaketin hyväksymisen huhtikuussa 2024. Euroopan valtiot mukaan lukien Saksa – toiseksi suurin Israeliin aseita vievä valtio kansanmurhan aikana – sekä monet muut ovat toimittaneet aseita, osia ja komponentteja Israelin sotilaskoneisiin, kuten F-35 hävittäjiin, joita on käytetty Gazan tuhoamiseen. Vaikka Yhdysvallat ja Saksa ovat suurimpia varsinaisten aseiden toimittajia, raportti korostaa, että tuki kulkee usein läpinäkymättömän järjestelmän kautta, joka hyödyntää epäsuoria siirtoja ja kaksoiskäyttötuotteita (dual-use items).
Raportin mukaan Suomi osallistuu yhtenä 19 valtiosta F-35-hävittäjäohjelmaan, joka toimittaa osia ja komponentteja Israelille. F-35-koneet ovat raportin mukaan avainasemassa Israelin sotilaallisessa hyökkäyksessä Gazassa.
Koska 17 näistä 19 valtiosta, mukaan lukien Suomi, on ratifioinut Asekauppasopimuksen (Arms Trade Treaty, ATT), niillä on juridinen velvoite noudattaa sopimuksen ehtoja. ATT kieltää aseiden tai niihin liittyvien sotilastarvikkeiden siirrot, jos tiedetään tai pitäisi tietää, että niitä käytetään kansainvälisiin rikoksiin. Siirrot vaativat myös riskinarviointeja, joilla estetään kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta tai ihmisoikeuksia koskevat riskit. Raportin mukaan osien toimittaminen jatkuu huolimatta oikeudenkäynneistä useissa maissa, mikä alleviivaa kyseisten valtioiden aktiivista ja jatkuvaa tukea.
Diplomaattinen suoja ja taloudellinen tuki kansanmurhalle
Länsimaat, eturintamassa Yhdysvallat, ovat tarjonneet Israelille jatkuvaa diplomaattista suojaa (diplomatic cover) ja poliittista tukea. Lokakuun 2023 jälkeen länsimaiset johtajat toistivat israelilaisia narratiiveja esittäen palestiinalaiset ”Hamasin terroristeina” tai ”ihmiskilpinä”, mikä auttoi oikeuttamaan kansanmurhan. Yhdysvallat käytti veto-oikeuttaan YK:n turvallisuusneuvostossa seitsemän kertaa estäen pysyvän tulitauon.
Taloudellinen tuki on elintärkeää Israelille. Kansainvälinen kauppa ja talousyhteistyö laillistavat ja ylläpitävät Israelin apartheid-hallintoa. Esimerkiksi Euroopan Unionin, Israelin suurimman kauppakumppanin, osuus Israelin kokonaiskaupasta on ollut lähes kolmannes kahden viime vuoden aikana. Useat EU-jäsenvaltiot, kuten Saksa, Puola, Kreikka, Italia, Tanska ja Ranska, jopa kasvattivat kauppaansa Israelin kanssa kansanmurhan aikana,
Erityisesti kaksoiskäyttötuotteet (tuotteet, joita voidaan käyttää sekä siviili- että sotilaskäyttöön) ovat nousseet Israelin tärkeimmäksi vientituotteeksi. Nämä tuotteet ovat välttämättömiä Israelin sotilasjärjestelmille, joita käytetään palestiinalaisten valvontaan ja tappamiseen.
Apu aseena ja humanitaarinen katastrofi
Sen lisäksi, että Israel on kieltänyt elintarvikkeiden ja perustarvikkeiden pääsyn Gazaan laittomalla saarrolla, se on pyrkinyt tahallisesti tuhoamaan humanitaarisen järjestelmän. Raportti mainitsee Israelin pommittaneen UNRWA:n varastoja ja tappaneen yli 370 järjestön työntekijää.
Kun Israel esitti perusteettomia väitteitä UNRWA:n henkilöstön osallistumisesta 7. lokakuuta 2023 tapahtumiin, 18 valtiota – mukaan lukien Suomi, kauppa- ja kehitysministeri Ville Tavion päätöksellä – keskeytti välittömästi rahoituksensa. Tämä toimi oli suora tuki Israelin narratiiville.
Useat länsimaat, mukaan lukien Belgia, Kanada, Tanska ja Yhdistynyt kuningaskunta, ovat pudottaneet apua laskuvarjoilla Gazaan. Raportin mukaan tämä kallis ja riittämätön toimenpide on palvellut lähinnä kansainvälisen yleisen mielipiteen harhaanjohtamista sillä aikaa, kun nälänhätä on pahentunut.
Erityisraportoijan suositukset
Gazan kansanmurha ei ole tapahtunut eristyksissä, vaan se on osa globaalia myötävaikuttamisen järjestelmää. Kolmansien valtioiden teot, laiminlyönnit ja retoriikka, jotka tukevat kansanmurhaa harjoittavaa apartheid-valtiota, ovat sellaisia, että valtioita voitaisiin pitää vastuussa kansainvälisesti väärien tekojen avustamisesta, tukemisesta tai niihin osallistumisesta.
Erikoisraportoija kehottaa kaikkia valtioita noudattamaan kansainvälisiä velvoitteitaan ja ryhtymään toimiin.
Valtioiden tulee:
1. Välittömästi keskeyttää kaikki sotilaalliset, kaupalliset ja diplomaattisuhteet Israelin kanssa.
2. Tutkia ja asettaa syytteeseen kaikki virkamiehet, yritykset ja henkilöt, jotka ovat osallistuneet kansanmurhaan, kiihotukseen tai muihin vakaviin kansainvälisen oikeuden loukkauksiin.
3. Vahvistaa tukeaan UNRWA:lle ja YK-järjestelmälle kokonaisuudessaan.
4. Ryhtyä toimiin Israelin erottamiseksi YK:sta YK:n peruskirjan 6. artiklan nojalla.
Raportti korostaa, että mikään valtio ei voi uskottavasti väittää noudattavansa kansainvälistä oikeutta samalla kun se aseistaa, tukee tai suojelee kansanmurhaa harjoittavaa hallintoa. Myös kansalaisten ja kansalaisyhteiskunnan on jatkettava painostusta boikotteihin, sijoitusten peruuttamiseen (divestment) ja pakotteisiin Israelin laittoman miehityksen ja siihen liittyvien rikosten lopettamiseksi.



